Skeptisk

I mitt studerande var jag tvungen att uppsöka världens bästa google bara för att jag inte orkar leta fakta i mina feta böcker. Då ramlade jag (medvetet) över Augustinus (354-430 e.Kr), klok karl. Dock så är detta lite skrattretande, men han tyckte ju att Gud var en reko kille så jag är över detta inte förvånad.
Jag citerar:
"
  • Vi kan vara säkra på att vi har ett visst sinnesintryck. Denna kunskap är oberoende av om sinnesintrycket motsvarar en företeelse i den yttre verkligheten eller om den är en illusion.
  • Vi kan, om vi är skeptiker, i varje fall vara säkra på att vi tvivlar.
  • Vi kan vara säkra på att vi existerar; vi skulle inte kunna tvivla om vi inte funnits till.
  • Vi kan också ha säker kunskap om matematiska sanningar.

All sanning som Gud uppenbarat är nödvändigt sann – Gud skulle knappast missta sig – borde alla sanningar som vi anser vara nödvändigt sanna härstamma från Gud. Om man accepterar de fyra punkterna ovan, menar Augustinus att vi kan vara säkra på Guds existens. "


Kommentarer



Name Mail Blog

Trackback
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu